Galerie 4: en plein air


Halverwege de 19e eeuw neemt het schilderen ‘en-plein-air’ (buiten schilderen) een grote vlucht. Dit heeft te maken met nieuwe inzichten in de schilderkunst. De overweldigende natuur om ons heen moet in al haar facetten en momenten worden weergegeven. De mens  staat niet langer centraal, het gaat om de sfeer die emoties doet oproepen.

Ook de technische vernieuwing, zoals lang houdbare verf in knijptubes, speelt een belangrijke rol. Waar kunstenaars vroeger alleen buiten konden schetsen en terug moesten naar het atelier om het werk in verf uit te werken, wordt nu grenzeloze mobiliteit mogelijk.

De snel veranderende licht- en weersomstandigheden in de natuur vereisen van kunstenaars dat ze snel werken. Het schilderen wordt spontaner om het effect van het ogenblik op het doek te vangen. De Impressionisten brengen deze kunstvorm met name tot grote hoogte.

Ook ik ga regelmatig mijn atelier uit om me te wagen aan de uitdaging om het licht en het moment te vangen in verf. In deze galerie vindt u een overzicht van het werk dat ik buiten schilderde.